Verhalen uit Qingdao - Reisverslag uit Qingdao, China van augusta groote - WaarBenJij.nu Verhalen uit Qingdao - Reisverslag uit Qingdao, China van augusta groote - WaarBenJij.nu

Verhalen uit Qingdao

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg augusta

28 Maart 2005 | China, Qingdao

Ni Hao,

De lente is doorgebroken en alles staat in bloei. Heerlijk! Helaas betekent dit voor de studenten niet om 6 uur 's ochtends rennen maar al om half 6... Ik draai mij nogmaals om :)

Ondertussen is het enkele weken verder en ik word geirriteerd door een student die niet z'n leger kleding aan heeft. Waar is het respect voor de leraar gebleven?! Ja, Juf Guusje komt in mij naar boven en orde en gerechtigheid regeert de les... Lees je liever de krant dan dat je oplet? Prima, maar dan wel de Engelse krant! Zo verzamel ik iedere les wel meer dan 20 Chinese kranten en verbluf ik de studenten die niet weten waar ze moeten beginnen met lezen als ze ineens de China Daily voor hun neus krijgen. Maar ze kunnen erom lachen (op z'n Chinees betekent dat giegelen) en zolang dat gebeurt is het een goed teken.

Ik ben erachter gekomen dat ook 20-jarigen van zingen houden. De liefde voor zang beperkt zich bij mijn studenten niet enkel tot karaoke. Zodoende dat 'The Yellow Submarine' de afgelopen week is omgetoverd (of verbasterd?!) tot een compositie van Chinese nazale klanken die doorklonken in ieder klaslokaal. Een nieuw Beatles-lied was geboren. Maar zelfs een ogenschijnlijk onschuldig liedje kent een diepere betekenis... "Flower-power" en "make love - not war" zorgde voor respectievelijk nieuwschierigheid en wederom gegiegel :)

Vermoedelijk liggen in Nederland de winkels al weken vol met paasartikelen. Hier geen chocolade eitjes maar rare rode zeevruchten en gebakken zijderupsen op mijn bord, brr...
Maar aangezien ik een 'foreign teacher' ben, krijg ik ook 'foreign holidays' zoals Pasen. Het fenomeen "Pasen" heb ik uitgelegd in de klas. Een (mij wel toevertrouwd) zeer dramatisch verhaal en theater over het lijden van Christus en de kruisiging. Men was onder de indruk... Later hoorde ik van de Koreaanse leraar die Koreaans doceert, dat het in China verboden is om zijn 'eigen' vak, bijbelstudies, te doceren. Het communisme staat geen kennis toe van religie uit angst dat het volk overloopt en vreemde goden gaat aanbidden... Sinds ik dit weet schaar ik mij dus onder een klein groepje leraren dat lak heeft aan Chinese censuur en die de student op de hoogte wil brengen en/of houden van wat er gaande is of was. Kortom revolutie!

Dit weekend ben ik naar Tai'An, Tai Shan en Qufu gegaan. Tai'An is het dorp aan de voet van Tai Shan (Shan = Berg). Tai Shan is 1 van de 5 pelgrims bergen van China. 8 Km trappen, 1800 m stijl omhoog... Vooral de laatste km was erg zwaar. Maar wat een prachtige vergezichten, het leek wel een uitzicht over heel China! Toen de wijsgeer Confucius meer dan 2000 jaar geleden op de top van Tai Shan stond, schijnt hij gezegd te hebben "once you get to the top of Tai Shan you learn about the world's true size: the world is very small..." In de voetstappen van deze filosoof ben ik doorgereisd naar zijn geboortedorp Qufu. Dit dorp was tijdens de hoogtij dagen van Mao weggeschilderd van de kaart van China want alles wat met Confucius te maken had werd de kop in gedrukt. Nu lijkt echter Confucius opnieuw ontdekt te zijn en zijn zegswijzen zijn enorm populair. De Confucius tempel in Qufu staat kwa architectuur en grootte gelijk aan het 'summer palace' en de 'forbidden city' in Beijing. Omgeven door Chinese tuinen is er poort na poort na poort. De poorten wijken langszaam voor het hart van de tempel waar vreemde vormen van kale bomen, enorme zuilen met gebeitelde draken en 4 verdiepingen geglazuurde dakpannen waken over een prachtige troon. Eromheen tempeltjes met reuze schildpadden die een 'stone tablet' meedragen op hun rug. Allemaal zeer indrukwekkend, en een sfeer die moeilijk is te vatten in woorden.

Klinkt dit te vaag? Check dan mijn China
'photo-album' :) http://groups.msn.com/guusje
(nb geen www!) Nog niet alle fotos staan erop maar al wel een heleboel die een indruk geven van China en natuurlijk van Quusje in Qingdao!

Nog een noot over de 'International Intercourse School'. Helaas: "intercourse" is niet meer... Sinds enkele dagen is het middelste woord afgeplakt met dik wit tape. Waarschijnlijk hebben ze er lucht van gekregen. Gelukkig is er nog genoeg ander Chinees-Engels vocabulair dat mij dagelijks aan het lachen maakt. Zo is er het feit dat ik geregistreerd sta als leraar "oral English"...

Interesse in onsmakelijke gewoontes van de Chinees? (Voor diegenen die smakken en boeren smerig vinden, dit zijn dagelijkse praktijken en uitermate legaal). Andere voorbeelden: In de trein maakt de man naast me ineens een raar geluid. Het klinkt zo electronisch... Ik kijk opzij en de Chinees is zich aan het scheren! Een ander voorbeeld: knip knap... Een Chinees die zijn nagels knipt, staande in in de bus. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden!

Ondanks rare gewoonten word ik iedere dag beter ingeburgerd. Ik eet al rupsen, vissen met kop, en allerlei wonderlijke onderdelen van wat dan toch ineens koe blijkt te zijn... Dit eten wordt natuurlijk genuttigd in een echt Chinees restaurant: voor zo'n maal zit je in een apart kamertje van het restaurant met enkel diegenen die bij jouw gezelschap horen. Je zit aan een ronde tafel met een glazen draaiplaat waar de gerechten opgediend worden. Kortom geen afleiding waarbij ik ongezien wonderlijk ongedierte in mijn mouw kan laten glijden ipv in mijn mond...!

Een mededeling voor diegenen onder jullie die werkzoekend zijn: is de banen markt echt zo dramatisch in Europa? Zoja, kom naar China! Er is hier voor iedereen werk, is het niet als 'snelweg-veger' dan is het wel als 'schoenzool-borduurder'! Dus niet gevreesd, een wereld aan banen wacht op je!

Het spijt me, wederom moet ik het verhaal over Guusje die de berg beklom en het hoofd van de school die haar in paniek achterna ging uitstellen tot een andere keer. Maar het zou toch ook te saai zijn als er geen verhalen meer te vertellen zouden zijn!

The Djen!

  • 28 Maart 2005 - 07:35

    Dini:

    Lieve Guusje,
    Alweer een prachtig verhaal. Ik griezel van de gebakken rupsen (ook al zijn het zijderupsen!) en de gebakken vissenkoppen en
    geniet van de vergezichten boven op de berg en alles waar je over schrijft.Enig!! Het lijkt wel of je 24 uur achter elkaar bezig bent, fantastisch. Ook hier is het lente, helaas regenachtig en mistig.
    Hasta pronto, liefs, Dini

  • 28 Maart 2005 - 09:14

    Annemee:

    Hoi Guusje,
    Ah, dus jij zet aan tot een revolutie? Phoe!
    Ik kijk uit naar het volgende bericht met je belevenissen!

  • 28 Maart 2005 - 15:22

    Carlijn:

    Lieve Guus! Wat zijn je mooie foto's een fantastische inspiratie om mijn gang een beetje op te fleuren! Ik herken je verhalen van de restaurantjes met aparte kamertjes en de voortdurende kwelling van de gedachte: "waar laat ik deze waren die eetbaar genoemd worden...." Blijkt soms lekker te zijn, maar soms is het gewoon doorzetten ;) heel veel liefs en ik kijk ernaar uit je te ontvangen! Liefs!

  • 28 Maart 2005 - 17:20

    Beppe:

    lieve guusje, dank voor je beeldende reportage ,het is een aaneenschakeling van boeiende kleurige beelden en ik bewonder je energie om je daar zo 100 procent aan overte geven en te genieten nu ga ik je fotos bekijken !!!!meld morgen meer. hier op deze site liefs beppe

  • 30 Maart 2005 - 04:35

    Gijs:

    He Guusje,
    Is dat jou kamer op 1 van die foto's met tweepersoons bed en computer? Mooie foto's lijkt weer heel andere wereld.

  • 31 Maart 2005 - 07:19

    Mei Maai:

    Ik vind je didactisch zeer verantwoord, marco borsato's gatentekst is er niets bij!
    Dit weekend ga ik de tuin onder handen nemen zodat hij (of zij?) klaar is voor onze BBQ. Het logeerbed is ook al geinstalleerd, wat mij betreft mag je terugkomen!

  • 05 April 2005 - 19:53

    Julian:

    Hai Guusje,
    Mooie verhalen! Maar dat verhaal over "Guusje die de berg beklom en het hoofd van de school die haar in paniek achterna ging" klinkt toch te goed om uit te stellen.
    Groeten uit Brazilie!

  • 06 April 2005 - 17:32

    Clijne:

    lieve guus
    niet huilen om de lege stoel in het vliegtuig, misschien zit er wel een lekkere rochelende chinees naast je, die je helpt opeens snel naar NL te willen.
    Nepal is zo raar nu, een ander land (maar och hetzelfde)...mensen hebbenh et zwaar door de politieke onrust, terwijl je als toerist nog altijd in een soort van shangri la beland..Heel dubbel...
    geniet van je laatste dagen en laat je een sign/message achter in Bejing? Dan ga ik er naar zoeken als ik er ben over een aantal weken. In de jeugdherberg...op de muur..ik zoek en zal vinden!
    liefs car

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Qingdao

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2007

Wederom Bangkok

08 Augustus 2007

Cambodian Charm

28 Juli 2007

Sabaidee!

17 Juli 2007

On the road again :-)

20 April 2005

Qingdao tot ziens...
augusta

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 51289

Voorgaande reizen:

01 November 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Juli 2009 - 30 November -0001

Noorwegen

Landen bezocht: