Pre-christmas vanuit Rajasthan! - Reisverslag uit New Delhi, India van augusta groote - WaarBenJij.nu Pre-christmas vanuit Rajasthan! - Reisverslag uit New Delhi, India van augusta groote - WaarBenJij.nu

Pre-christmas vanuit Rajasthan!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg augusta

17 December 2004 | India, New Delhi

Waar ik nu ben? Aan het genieten van een chai op het dakterras van Shahi Palace in Jaisalmer.
Jaisalmer ligt in het westen van Rajasthan vlak bij Pakistan. Grapjes over Bin Laden en iemand op de kameel zetten opweg naar Pakistan zijn hier ontzettend populair! Rajasthan ademt een sfeer uit van de verhalen van de Arabische 1001-nacht vertellingen: een sprookjesomgeving. Jaisalmer wordt dan ook terecht een sprookjesstad, of wel de 'gouden' stad genoemd. 's Ochtends vroeg en tegen zonsondergang kleurt alles geel-goud in het licht van de zon, heel erg mooi! Het gezicht van de stad wordt bepaald door eenenorm fort dat net zo goudkleurig is als de rest van de stad.
De forten en paleizen hier in Rajasthan zijn heel anders dan waar dan ook in India. Forten zijn massief en stralen enorme macht uit. Niet in te nemen door een leger met olifanten... Dat komt omdat de wegen van poort tot poort in haakse bochten zijn gelegd waardoor er maar 1 olifant tegelijkertijd tussen de kasteelmuur doorkan i.p.v. 500 grijze machines die bij een Moghul leger horen. De paleizen in tegenstelling tot de forten, zijn heel elegant en hebben iets mysterieus.
Tulbanden bepalen het straatbeeld en de Nederlandse Snorrenvereniging kan nog heel wat leren van de Rajasthani snorren met gedraaide punten (bewijs van mannelijkheid!). Ieder jaar wordt er in Jaisalmer een beauty-contest gehouden voor de mooiste Rajasthani man. De winnaar werd bekroond met de titel Mr Desert. Jaar in jaar uit was er dezelfde winnaar en deze is vervolgens uitgeroepen tot Mr Desert Emeritus. De naam bracht roem en binnen enkele maanden pronkte het gezicht van Mr Desert op de Indiase Marlboro en CocaCola reclames. Mr Desert woont nog steeds in Jaisalmer en is eengeweldig figuur. Carlijn en ik zijn dan ook met zijn kleine agency op camel safari gegaan hier in dewoestijn. 3 Dagen woestijn, 3 dagen heel veel spieren voelen, 2 x per dag curry, rice, chappatti, 2 x per dag chappatti rollen en maken, heeeeel veel zand, heeeeel veel zon en heeeeel veel vallende sterren die allemaal te zien waren vanuit onze 'natural bedroom in the desert'. Geweldig! De woestijn was echt fantastisch. Sommige stukken waren heel erg groen, andere juist droog en rotsachtig of prachtig gegolfde zandduinen. Wat ik niet wist; kamelen kunnen hard! Galopperen is dan ook zeer spectaculair op een kameel! 's Nachts kunnen ze trouwens ook hard. Dat hield in dat ze op een ochtend ineens verdwenen waren en we op speurtocht gingen naar de 3 weggelopen kamelen... erg spannend! Maar een echte herder herkent de sporen van zijn kudde en zo hadden we de dieren toch vrij vlug gevonden.
Gisteren heb ik mezelf, volledig beurs, na deze3 dagen van mijn kameel gehesen. Om de stijve botten ietsjesoepeler te maken na de koude nachten in de woestijn, heb iknet genoten van een ayurvedische massage... Het is de bedoeling dat deze herverworven flexibiliteit de komende maanden blijft zitten. De hoeveelheid olie dat er in mijn haar is gesmeerd staat hieraan gelijk. Heel ontspannen hoor, daar niet van! Het is vooral een mengsel van rare kruiden en olieeen op je huid. Aangezien de hoteleigenaar durfdetebeweren dat we naar kameel roken (ik vrees dat hij bedoelde: stonken...) hoop ik dat we nu zijn omgetoverd in een wandelende Indiase rozenstruik (en eentje die geurt natuurlijk!).
Een aantal dagen geleden hebben we Mount Abbu bezocht, een hillstation. Deze plek was heel bijzonder want dit is het mekka voor net getrouwde (Indiase) stelletjes. Oftewel 'the newly-weds'. Wat is er leuker dan tegen het oranje licht van de ondergaande zon een half uurtje te waterfietsen op een meer inde heuvels? Weinig toch...?! Dus wij hebben ook deze Indiase touristische attractie geprobeerd. Helaas geen sitar spelende tulband-man op het voordek, maar desalniettemin wel veel lol.
De Jain tempel in Mount Abbu was zeer indrukwekkend. Geen saaie steriele beelden zoals de meeste Jain tempels, maar soepele danseressen, wuivende palmbladeren, gepriegelde bloemen en takken waar muzikanten uit sprongen en dezewaren weer verwoven in geometrische vormen waar de Italianse Renaissance nog wat van kan leren.
Morgen gaan we door naar Bikaner. Deze stad heeft een tempel waar de vloer bestaat uit een tapijt van ratten... Broekzakken vol rode korreltjes en hakken aan vrees ik!

  • 17 December 2004 - 17:38

    Marjolein:

    *Zucht*
    Even waande ik me volledig terug in Jaisalmer, in de woestijn en op een kameel. De luttele minuten die nodig waren om je verhaal te lezen, waren helaas alweer snel voorbij.
    *zucht*
    Komt omdat jij zo mooi, beeldend schrijft over alles wat jullie meemaken! Alsof je zo je beeldscherm ingezogen wordt en in India weer op de grond ploft. Gaan jullie vooral lekker verder heel veel genieten de komende dagen!! Dan kunnen wij lezers ook weer een paar minuten naar India :)

    Je bent nog niet in Jaipur geweest he?! Of heb je Cocoon niet kunnen vinden/niet naar gezocht? Ik zal voor zekerheid alsnog het adres sturen naar je, hoewel je waarschijnlijk meer hebt aan de beschrijving.

    Hier trouwens alles ok. Vorige week aan knie geopereerd en ik strompel alweer aardig rond op een kruk :) Maffe ervaring hoor, met verlamd onderlichaam naar de onderwaterwereld van je rechterknie kijken! En die scriptie gaat ook redelijk voorspoedig, dus dat moet ik nu zien vast te houden.

    He, have fun and take care!
    Veel liefs,
    marjolein

  • 17 December 2004 - 18:00

    Maaike:

    Lieve Guusje,

    Zo te horen gaat het prima met je!Massages , goudgeel licht en kamelen die met je op hol slaan.Mijn kamelenervaring gaat terug naar een heel mooie film ( documentaire ) die ik onlangs hier in Amsterdam zag. "The weeping camel." Overigens ging het ook over de macht van de muziek.Gevoelige beesten hoor , die kamelen!
    Waar zal je Kerstmis vieren?
    Julia viert het in Eelde.Ze vult jouw lege plaats op!
    Ik ga met Juul naar mama.
    Ik ben aan de 22 e illustratie voor mijn nieuwe MBboek. Drie heb ik verscheurd. Dus ik ben zeer geinspireerd zonder al te veel afleiding.

    Heel nieuwsgierig ben ik naar jullie rattendans. Ik weet niet precies wat ik me er bij moet voorstellen, maar als het echt een tapijt is , dan moet je misschien maar niet naar die tempel gaan...
    En die massage ben ik ook nieuwsgierig naar. Wordt dat door een man of vrouw gegeven, en is de bevolking vertrouwd met deze ervaring, of is het voor de toerist bedacht?
    Zijn alle energien weer in beweging?
    Ik durf bijna niet terug te e-mailen, zo grijs en grauw is het weer hier.En hoe rustig gaat het leven.
    Hoewel : Vorige week naar de Stopera een heel mooie Mozart opera mogen meemaken.( vrijkaartje!)
    En bovendien weer een nieuwe mooie cd van MB aangeschaft: Cavalieri, rappresentazione di anima , et di Corpo. Met MB in een dubbelrol.
    Genieten hoor!
    Dag Guusje, pas goed op, sla die ratten gewoon over , en geniet van al die exotische snorren en paleizen!

    Liefs,

    Maaike

  • 17 December 2004 - 20:08

    Carlijn (blonde!):

    Ha die lieve Guus! Wat fijn om zulke mooie verhalen van je te lezen! Lijkt me echt dat jullie het daar erg goed hebben. Geniet ervan! Hier is het leven dus wat regenachtig en koud..maarja, wat wil je anders in december in het kleine Nederlanddje. Maar er wordt hard gewerkt...en die buluitreiking in januari haal ik toch niet meer ...:( Nouja, dan maart en misschien daarna...nouja...we zien wel...we keep in touch! Ik ga morgen een kerstboom kopen! Heel veel liefs, ook voor "India Carlijn" van Lange Blonde. x!

  • 20 December 2004 - 07:50

    Angela:

    He Guusje,

    Wij hebben elkaar dus net misgelopen.....wij zijn net terug van een safari met Desert boys! Wij zijn nu nog van jaisalmer aan het genieten en aan het bedenken wat we gaan doen...liefs, Angela

  • 20 December 2004 - 09:45

    Annemee:

    Guusje,

    Geweldig: hollende kamelen. Ben je er op blijven zitten? Ik ben ook 'op reis' geweest: een lang weekenend Berlijn. Veel minder spectaculair: de S-bahn stopte gewoon voor de deur ipv dat we die 's morgens eerst moesten gaan zoeken. Maar het was heerlijk om even een paar dagen in Berlijn te zijn.
    Ik kijk uit naar je nieuwe verhalen. Veel plezier!
    Annemee

  • 20 December 2004 - 13:52

    Gijs:

    Ha Guusje,
    Spannend verhaal, in de woestijn wakker worden en zien dat je kameel weg is, gelukkig was de herder er nog!
    Veel plezier! Gijs

  • 21 December 2004 - 20:19

    Froukje:

    LIeve Guusje, "zucht" van Marjolein is nog niets! Wat een omgeving, mag ik met je ruilen? Jij Moresnet Chapelle met min negen, sneeuw en een heel lief hondje, en ik lekker in jouw plaats, kamelen rijden, massage en waterfietsen bij ondergaande zon. Geniet ervan, ik vind het heel erg leuk jouw rondreis op deze manier te kunnen volgen. Hier gaat alles zijn gangetje, heeeeeel erg koud, zelfs voor Belgische begrippen, op de vijver ligt 10 centimeter ijs. Morris groeit als kool, nu al 20 kilo. Paul gelukkig minder, hij heeft de volgende twee weken vrij, met ingang van komend weekend gaan wij langlaufen op de Hoge Venen, 20 minuten met de auto bij ons vandaan. Kerstmis vieren wij met zijn tweeen, Juul komt a.s. woensdag, gezellig. Maar dinsdag is Dorien jarig, en je kent de familie, dus ik hoop dat Juul de treinreis richting Maastricht overleeft! (grapje Juul)Weet je al wanneer jouw film in Belgie verschijnt? Ik hoor het graag van je! Guusje heel veel plezier op de volgende bestemming, in ieder geval een "bonne Noel" en een gute rutsch! liefs Froukje

  • 24 December 2004 - 22:15

    Hedwig:

    Fijne kerst!!!!!! Hoop dat jullie er met z'n allen iets heel moois van maken!!!
    Ik ben blij dat ik nu zo veel digitale dagboeken bij kan houden, waan ik me ook even in andere sferen!

  • 25 December 2004 - 12:20

    Maarten:

    Ha die Guusje,

    Na het onvermijdelijke van last minute shopping in de kerst gekte van het hoge noorden en de verplichte werkstop van het feest der verlichting is het heerlijk toeven in de verbeelding van je journaal. Joyeux Noël! Bisu Maarten

  • 27 December 2004 - 12:33

    Beppe.:

    lieve guusje,excuses dat ik je verwaarloosd heb per mail,maar in gedachten was je er steeds!! maar dan nu mijn hartelijke goede wensen voor het nieuwe jaar.meteen daarbij dank voor je beeldende berichten tijdens jullie spannende tocht!het zet mijn fantasie aan het werk
    en kan mee zwijmelen bij de romantische beelden en mijn afschuw bij de ratten voorstelling! dag guusje en carlijnveel liefs beppe

  • 28 December 2004 - 09:56

    Roos Van Der Donk:

    He lieve Guusje,

    na het horen van al dat afschuwelijke nieuws over de Tsunami's bij India, wil ik heel graag weten of je helemaal veilig en gezond bent. Maak me een klein beetje zorgen namelijk. Ik geloof wel dat je nog steeds vrij noordelijk zit, dus zal alles wel in orde zijn, maar ik wil het toch graag even zeker weten.

    En trouwens alvast een heel gelukkig, succesvol en gzond 2005! Was Kerst vieren in India leuk? Heeeeel anders waarschijnlijk en hopelijk niet al teveel overschaduwd door alle nare gebeurtenissen.

    Tot snel spreeks hoop ik en veel liefs van Roos.

  • 01 Januari 2005 - 19:57

    Liesgroote:

    Lieve Guusje, allereerst natuurlijk een gelukkig nieuw jaar in alle opzichten. Hopelijk heb je snel een mogelijkheid om ons te mailen. ik denk, dat ik niet de enige ben die telkens tegen zichzelf zegt; Guusje zit niet aan de kust waar die afschuwelijke tsunami s zijn geweest; dus ze is springlevend, maar anderszijds.... wil ik dat gevoel graag bevestigd zien. Vaak kijk ik even of er al een nieuwe mail van je is, afin nieuwe dag nieuwe kansen. Veel liefs en geniet ze, Lies

  • 01 Januari 2005 - 20:25

    Stephaniek:

    Lieve Guusje,
    Ik wens je een heel goed, gezond en gelukkig 2005. Ik ga er net als Lies van uit dat je vorige week was waar je hoorde te zijn, niet aan de kust dus. Probeer ons dat maar snel te mailen.
    Wij hebben hier vanacht genoten van het vuurwerk, lekker champagne gedronken en vandaag dus iets minder fris opgestaan als andere dagen. Maar dat is inmiddels alweer goed bijgetrokken. Geniet van jullie verdere reis, laat de kusten de kusten.
    Tot een volgend bericht, liefs, ook van Herman,
    Stephaniek

  • 01 Januari 2005 - 20:30

    Stephaniek:

    herstel: vannacht i.p.v. vanacht en: minder fris opgestaan DAN ipv. ALS.

  • 01 Januari 2005 - 22:06

    Stephaniek:

    herstel: vannacht i.p.v. vanacht en: minder fris opgestaan DAN ipv. ALS.

  • 01 Januari 2005 - 22:24

    Stephaniek:

    herstel: vannacht i.p.v. vanacht en: minder fris opgestaan DAN ipv. ALS.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2007

Wederom Bangkok

08 Augustus 2007

Cambodian Charm

28 Juli 2007

Sabaidee!

17 Juli 2007

On the road again :-)

20 April 2005

Qingdao tot ziens...
augusta

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 51293

Voorgaande reizen:

01 November 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Juli 2009 - 30 November -0001

Noorwegen

Landen bezocht: