De uitdaging... - Reisverslag uit Chengdu, China van augusta groote - WaarBenJij.nu De uitdaging... - Reisverslag uit Chengdu, China van augusta groote - WaarBenJij.nu

De uitdaging...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg augusta

19 Februari 2005 | China, Chengdu

Ni hao, nin hui jiang Yingyu ma?

Ondertussen ben ik aangekomen in Chengdu, het midden van China. Nou China is fantastisch maar het is een continu overleven. Niemand spreekt namelijk Engels, dit was een beetje een schok want zo weinig engels-taligen had ik niet helemaal op gerekend... Maar Maaike en ik zijn dus ondertussen een held geworden in glimlachen, glimlachen, glimlachen en natuurlijk meester in handen en voetenwerk!

Een voorbeeldje van deze taal-barriere... De chinese muur is DE touristenattractie dus het zou niet moeilijk moeten zijn om daar te komen. En inderdaad, het kostte enkel 3 dagen om de juiste vertrekplaats te vinden voor de bus. Nu we eenmaal goed geintegreerd zijn kost het regelen van een treinkaartje echter maar een dag! Met onze Chinese-thermosflask kun je ons moeilijk onderscheiden van een echte Chinees. (Evt mijn lengte en een gebrek aan spleetogen...)

Chinezen zijn wel degelijk anders dan Indiers. Ze zijn uitermate beschaafd en laten je met rust. De Chinese jeugd is ook beschaafd en irriteerd niet de ouders door thuis te puberen, nee... Zij zitten nu en-masse achter mij verslaafd achter aan-elkaar-gekoppelde computers spelletjes te spelen in een dodgy internetcafe.

De steden hebben grote grauwe wegen met flats. De armoede straalt ervanaf. Wat me ook verbaasde is dat tussen deze armoedige huisjes je regelmatig de stralende glimlach van Mao tegen komt. In plaats van een dictator is deze na zijn dood opgeklommen tot held en wordt overal geheiligd.

Na Beijing naar Xi'an waar het terracotta leger is. Dit was een zeer indrukwekkend gezicht. De grotten van Luoyang waren mogelijk nog fantastischer. In de sneeuw, aan het water waren enorme rotsen met ingehakte Buddhas. Varierend van enorm tot 2 cm groot staarden de Buddhas je aan.
Verder, als cultuur fan vond ik dat ik het aan mezelf verplicht was om tenminste 1 Chinese opera te bezoeken. Ik ben weer een illusie armer: Chinese opera is geen mooi Chinees hoog stemmetje verstopt in een traditionele jurk maar het is KungFuFighting op en top! Zeer spectaculair dus!

Chinees Nieuw Jaar is trouwens echt een spectakel in alle opzichten. Overal knallan van vuurwerk. In de steden is dit echter te gevaarlijk dus is het een cassettebandje met lawaai wat het gewenste effect heeft. Overal rode lampionnen: zeer feestelijk. En natuurlijk 365 miljoen Chinezen die op vakantie gaan en denken allemaal in dezelfde trein te passen. Gelukkig passen wij daar ook nog bij. (Met genoeg proppen krijgen we dus vanzelf wel spleetogen!)

Een foto van zowel Maaike als van mij rouleert inmiddels op alle televisie kanalen want door verschillende misverstanden zijn wij van eenvoudige backpackers 4-sterren-business women geworden. Helaas voor de Chinezen nog steeds met hetzelfde budget. Verwarring alom... Een hotel had een plotselinge conferentie van de landelijke CCP (!) en konden daar geen bleekgezichten bij gebruiken. Geen probleem, ze zouden wel wat anders voor ons regelen. Dit werd het Big Business aviation Hotel in Luoyang. Heel gezellig zaten wij iedere ochtend aan ons bordje noodles met rijst tussen de hoge majoren met zwarte aktentas. Iedere avond ging minimaal 3 x de telefoon met een zwoele stem die ons probeerde over te halen tot spannende nachtelijke taferelen: de bekende hotel-hoertjes. Ik was 1 x niet goed aan het opletten en deed zonder nadenken de deur open in mijn sexy thermo-ondergoed met bijbehorend piemelgat. Dit deed de liftboy zo schrikken dat hij stotterend zich omdraaide en vervolgens de boodschap telefonisch overbracht.

Komende week naar Leshan en MtEmmei, volgend weekend naar Shanghai.
Zaijian!

• 19 Februari 2005 - 17:19

Annemee:

Hoi Guusje,
    Ik heb een blauwe maandag geprobeerd Chinees te leren. Chinees is erg anders en dan heb je ook nog diverse varianten. Pittig, hè? Ik heb dat erg snel opgegeven. Succes dus!

• 20 Februari 2005 - 00:10

Beppe:

lieve guusje!! wat geweldig fijn dat je gemaild hebt en jullie zulke interessante indrukken op doen ,het is nu 1 uur in de nacht en ik wil niet wachten tot morgen om jullie verder een succesvolle reis te wensen ,liefs beppe

• 20 Februari 2005 - 06:38

Kim:

lieve guus!!
    Ik dacht laatst al, he is dat nou guus daar op de tv?? nee, ben aan het ijlen van de hoogte...maar dus toch!! geweldig!!
    Wij leven hier volledig met jullie mee..haha
    Liefs Kim

• 20 Februari 2005 - 06:46

Carlijn:

Tashi deley!!! tja die chinezen: wij weten al waardoor ze zo geel zijn...en jullie? We geven alvast een hint: de bus en de bijbehorende hoeveelheid nicotine...en wat dacht je van het invoeren van een nulkindspolitiek?
    We zijn inmiddels op het dak van de wereld aangekomen, de fietsen zijn er ook nog bij en we trippen af en toe door andere galaxies...Wow. Geniet ervan en wie weet waar en of we elkaar nog gaan tegenkomen. Dikke knuffel, didi.

• 20 Februari 2005 - 07:24

Brigit:

lieve Guusje!
    Al een leuke Chinees aan de haak geslagen? Het klinkt allemaal wel weer spannend... Ik zit intussen op de spoedopvang, op zondagochtend 8u, dus jou vrolijke berichtjes zijn altijd welkom! Liefs Brigit

• 20 Februari 2005 - 14:33

Chuusje En Maay-mei:

Yo: hoe goed geintegreerd zijn wij... Binnen 10 minuten een vliegticket, we worden met de dag beter als het gaat om van A naar B komen!

• 21 Februari 2005 - 12:26

Dini:

Hoi Guusje en Maaike!
    Ik was al bang dat er geen internetcafe's in China waren, maar gelukkig heeft Mao dat niet tegen kunnen houden. Leuk weer een nieuw bericht op je site te lezen.Jullie maken toch wel foto's hoop ik, je verhalen zijn heel beeldend, maar ik hoop het ook te zien!
    Veel liefs, Dini

• 21 Februari 2005 - 13:06

Anke:

Ik moest erg lachen om het piemelgat, gelukkig ben je in beleefd china. Veel plezier!! Morgen naar paramaribo!
    liefs, Anke

• 23 Februari 2005 - 21:49

Beppe:

hoi guusje,heb nog weer eens je lange avonturen mail doorgelezen heb ervan genoten .en onderhand werk ik met blokken klei om objecten samen te stellen! en omdat het atelier te koud is momenteel gebeurt alles in huiskamer en keuken .sneeuw regen en ijsheerst hier.wens jullie veel plezier,ikdenk aan jullie
    liefs beppe

• 25 Februari 2005 - 12:46

Lidy Groote:

Volg je op de voet en geniet van je spannende verhalen. We krijgen er steeds meer zin in om je te volgen, maar we gaan pas in oktober, dus deze verslagen van jouw brengen ons alvast in de juiste stemmimg.geniet er van met volle teugen en tot de volgende keer. Heel veel groetjes Lidy

• 01 Maart 2005 - 05:37

Rinske:

Ha Guusje! kan eidnelijk ook weer inetrnetten en leuk te lezen dat we vlak bij elkaar zijn en elkaar net zijn misgelopen in Xi'an!
    wij zitten nu in Xining, op weg naar Golmud en Lhasa. eerst via beijing, Datong (ook prachtige Buddhacaves!!!), Pingyao en Xi'an naar Xiahe gereisd, voor het Tibetaanse Monlam festival. wij zijn denk ik begin april in Chengdu, en gaan dan ook naar Emei Shan, Leshan etc. maar dan ben je er vast niet meer... moeten we terug in NL maar verhalen uitwisslen! ga als je tijd hebt ook vooral naar Lijang, dat moet geweldg zijn, en evt de Tiger Leaping Gorge lopen. heel veel plezier en geniet ervan! doen wij ook.... veel groetjes, Rinske en Niels

• 01 Maart 2005 - 05:37

Rinske:

• 01 Maart 2005 - 23:04

Gijs:

Behalve handen en voetenwerk moet je natuurlijk ook Chinees leren. Om je te helpen: Mie how ma? How, Niene

• 03 Maart 2005 - 10:57

Beppe:

hoigi guu en mi mai,we kunnen melden dat er zoveel sneeuw in 2 dagen gevallen is dat vooral het noorden eerst en wat later heel nederland totaal ontwricht was verkeerstechnisch!!gezien.
    sophie kon niet naar school ,bussen reden niet
    enz.maar het levert prachtige plaatjes op.
    ik heb genoten van je verslag!op tv was een special over shanghai door de architect die ons leidde door schilderachtige straatjes tot aan een nieuwe hoge brug waar achter een heel futuristische nieuwe stad ontstaat !aan te bevelen
    als excursie voor jullie!!
    wel guusje en maaike vanuit een dik wit besneeuwd tuintje een fijne voortzetting van jullie reis gewenst!
    beppe