Kris Kras door China en legerkleding - Reisverslag uit Qingdao, China van augusta groote - WaarBenJij.nu Kris Kras door China en legerkleding - Reisverslag uit Qingdao, China van augusta groote - WaarBenJij.nu

Kris Kras door China en legerkleding

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg augusta

11 Maart 2005 | China, Qingdao

Ni Hao,

Momenteel zit ik in Qingdao waar ik Engels geef op een prive universiteit. Ik zal jullie razendsnel mee proberen te nemen door de tijd en vertellen wat er allemaal gebeurd is de afgelopen tijd tot ik terug ben waar ik nu ben: Qingdao.

De vorige keer liet ik jullie achter bij het
terraccotta leger, Chengdu en de culture shock wat betreft het niet Engels kunnen spreken van de Chinees. Ondertussen ben ik daar aan gewend, zo werkt het nou eenmaal in China en met een vriendelijke glimlachen
veel "chez-chez" kom je een heel eind.

Bij Chengdu hebben Maaike en ik een tour gedaan van 2 dagen. De tour hield in: 2 Nederlanders en veeel Chinezen in een
bus die kitcherige jade beeldjes kopen, fotos maken van het verwende-enige kind wat ze mogen hebben, en achter de vlag van de gids aan lopen. Wij genoten! Al snel hadden we een groepje gevormd met 2 Chinezen die
ook niet volledig geobserdeerd werden door spicy chicken bij het ontbijt om 7 uur 's ochtends, of in paniek raakten als de vlag even niet te zien was. Deze Chinezen doopten we gemakshalve om tot Wim en Jopie.
Wim (45) kon geen woord Engels maar Jopie (23) kwam een heel end met vertalen. Met Wim en Jopie heel veel lol gehad. Helemaal als het ging om wat we aten. De regel was namelijk: alles proberen en alles proberen
met stokjes, dit laatste was af en toe best lastig! Rare paarse zeegroenten bleken familie te zijn van de aardappel en zo wist Wim ons heel wat duidelijk te maken... Met onze nieuwe vrienden de zeer indrukwekkende Buddha van Leshan bekeken. Een 75 m grote Buddha gehakt uit de rotsen kijkt uit over de 3 rivieren die in Leshan bij elkaar komen: op deze plek heerser over schip, schipper, storm en water. Rondom de Buddha zijn in de loop der eeuwen allemaal tempel
complexen gebouwd dus het was de ene ontdekking na de andere van rots gewelven, tempels en beelden.

Door naar Shanghai: het New York van Azie en om kort te gaan een fantastische stad. Maaike terug naar Nederland :-( en ik door naar Hong Kong.

Hong Kong: ineens Engels sprekende Chinezen en veel andere buitenlanders. I.p.v. backpacker werd ik hier deelgenoot van het Orkest van de 18de Eeuw wat hier de optrad tijdens het Hong Kong Baroque Festival. Een
vriendin uit Nederland (Esther) speelde mee en zodoende kreeg ik de kans om na maanden geen muziek gehoord te hebben, live te kunnen genieten van zowel repetities als concerten van Beethoven 1 t/m 9 o.l.v.
Frans Bruggen. Fantastisch dus! Na Chinese hiphop of vogelgekwetter wat door de luid-sprekers blaat, een lust voor het oor!

Terug naar het noorden: Qingdao. Ik heb het voorrecht om te mogen werken voor het International Intercourse Office (geen grapje: zie foto) Tja dat Chinees Engels heeft interessante variantee...
Ik moet bekennen dat ik even moest wennen aan hoe het er hier aan toe gaat wat betreft discipline en gedrag. De leerlingen dragen geen 'gewone' schooluniformen maar dragen legerkleding. Op deze manier kunnen eventuele 'vormen' niet afleidend werken voor de studenten. De studenten staan om 6 uur 's ochtends in rijen naast elkaar
oefeningen te doen en dit wordt afgesloten met een aantal rondjes om het schoolplein rennen. Niets lekker eigen tempo rennen maar "in de groep". Dus voor-naast-achter-naast is er precies 15 cm tussen jou en de ander. Goed opletten dus om dit vast te houden als je in de binnen ofwel buiten-bocht bent geplaatst. Na de gymnastiek volgen lessen 7:50 am tot 9pm. Wellicht zit er een "duty"-uurtje tussen. Dit houdt in: mensa poetsen - schoffelen - trappenhuis dweilen, of het vuilnis van de leraren weggooien... Deze regels gelden van maandag t/m zaterdag. Zondag hebben ze vrij van 11 tot 5 een mogen ze zelfs het terrein af, poeh poeh wat een luxe! Vooral de legerpakjes waren even slikken voor mij. Het Mao-istische commune gevoel is overal aanwezig.

Afgelopen woensdag was het Women's Day. Dat betekende een vrije middag voor de meisjes en de docentes en... 's avonds een Karaoke Party! Het gaat er niet om hoe je zingt; het gaat erom dat je zingt! (50 % van de deelnemers zong knetter vals!) Zodoende dat de hele universiteit nu weet wie ik ben na een prachtig a cappella "vogeltje wiet wiet" (wie kent het niet?!). En een zeer flitsend hiphop dansje van mij en mijn mede lotgenoten moesten presteren onstage. Deze andere waren Sella en Malia, de andere "foreign teachers". (2 Meisjes uit Nieuw Zeeland, heel aardig). Tijdens het
Chinese feestgedruis heb ik ook een Chinese naam gekregen: Xiao Xue "witte pure sneeuw". Mooier kan bijna niet toch?!

Het niveau van de leerlingen is betreurens-waardig laag maar ze zijn enthiousast en werken hard. Wat wil een leraar nog meer
:-) Hun "Engelse Naam" waar ze heel
trost op zijn is vaak nog mooier dan mijn Chinese naam. Wat denk je van Dragon, Ocean of Killer?
Ik heb een top appartement waar zeker 4 Chinese families in kunnen wonen. Met uitzicht op de zee en de bergen.

De volgende keer het verhaal over hoe Guusje de berg beklom en hoe het schoolhoofd in paniek haar achterna ging en de hele berg op liep...

The Djen!!!

  • 11 Maart 2005 - 13:52

    Mei-maai:

    Ik zwijmel bij ieder verhaal, inclusief de onze! Mijn collega's hebben al wilde ideeën voor competentiegericht onderwijs voor de chinezen en de introductie in China van de engelse versie van de toets die we ontwikkelen! Dat kunnen ze daar vast goed gebruiken!!

  • 11 Maart 2005 - 14:15

    Arjen:

    He Guus! Hoe bestaat het dat jij overal zo inrolt.. Mijn chinese collega is ook enthousiast over je goede chinees (hij komt uit Chengdu). Je moest ook nog naar "Jiu Zhai Gou" gaan, overigens... Nog veel plezier daar!

  • 11 Maart 2005 - 20:56

    Beppe:

    hoi guusje.ik geniet weer volop van je verslag heel boeiend!fantastisch toch dat je een onderwijs baantje hebt gevonden zo kom je echt midden in de maatschappij terecht,en dan dat orkest olv frans
    bruggen!!!wat een bofkont ben je ,verder mail ik je nog persoonlijk ,voor nu veel plezierliefs beppe

  • 11 Maart 2005 - 21:10

    Esther:

    Hee lieve Guusje, leuk om te lezen hou het in Qingdao is. Zo te lezen weer een totaal andere wereld dan Hongkong. Goh ik zou er wel bij willen zijn, ik vind het een fasinerend land. ik vond Hongkong een fantastische belevenis. Ik vond het heel leuk dat je er was. ja echt super dat je het allemaal met mij meegemaakt hebt. Het laatste concert ging nog heel goed, iedereen die je ontmoet hebt van het orkest vond het leuk dat je er was. Ik heb sinds ik terug ben nog steeds niet goed geslapen. Dat kan ook komen misschien omdat ik een nieuwe altviool heb, die zul je wel eens horen als je terug bent.
    Nog veel plezier in Qingdao! Hele dikke kus,
    Esther

  • 12 Maart 2005 - 04:49

    Kim:

    Ik kan niet wachten op het volgende verhaal...zie al "mathilde versus schoolhoofd brulstronk" achtige taferelen voor me.. geniet ze lieve Guus!

  • 14 Maart 2005 - 04:18

    Gijs:

    Ha witte pure sneeuw,
    Typ dit berichtje nu op labtop van chinese huisgenote die naar chinatown is.
    Hebben de studenten naast legeruniformen ook nog wapens... ?

  • 14 Maart 2005 - 12:10

    Angela:

    He lieve Guus,

    Fantastisch dat je nog steeds van het ene avontuur in het andere gaat en dat je nu een leuke werkplek hebt gevonden. Mijn griepje knapt na 2 weken op en ik heb een weekje vrij dus binnenkort komen de ladakh fotos (eindelijk...) naar jou toe!

  • 20 Maart 2005 - 09:27

    Maarten:

    :)schitterend Guusje!

  • 25 Maart 2005 - 19:09

    Job:

    He Guusje,

    Leuk verhaal! Ik smacht naar meer... Schoolhoofden in paniek, altijd entertaining. Ik ben nu in edinburgh bij natalie op bezoek. Erg gezellig en eindelijk eens uit het toch wat depressieve manchester. Je moet me toch maar komen opzoeken hoor als je weer terug bent. Heel veel groetjes Job & Natalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Qingdao

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2007

Wederom Bangkok

08 Augustus 2007

Cambodian Charm

28 Juli 2007

Sabaidee!

17 Juli 2007

On the road again :-)

20 April 2005

Qingdao tot ziens...
augusta

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 51295

Voorgaande reizen:

01 November 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Juli 2009 - 30 November -0001

Noorwegen

Landen bezocht: