Cambodian Charm - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van augusta groote - WaarBenJij.nu Cambodian Charm - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van augusta groote - WaarBenJij.nu

Cambodian Charm

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg augusta

08 Augustus 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

En inderdaad, dit bericht vanuit Cambodia! Ik heb net genoten van de laatste zonnestralen op de eeuwenoude ruine van Ankor Wat... Ineens, uit de jungle dook daar dit geweldige tempelcomplex op! Voor veel touristen is dit het hoogtepunt van Cambodia. Ik ben super benieuwd. Morgenochtend vroeg op ontdekkingstocht tussen deze indrukwekkende en overwoekerde gebouwen, ik kan niet wachten!

Cambodia lijkt op Laos maar is toch ook heel erg anders. Het landschap is vlakker en ook saaier maar de daarentegen is de stad Phnom Pehn zonder meer een stad om te gaan wonen terwijl Vientane weinig spannends had.
Na heerlijke dagen in Luang Prabang door naar de Latioaanse hoofdstad Vientane, een vieze stad vol uitlaatgassen en brede wegen, en tevens de poort naar Thailand. Maaike had daar een bekende zitten en zodoende dat we van binnenuit het leven hoorden over de expats in Laos: luxe, feestjes, grote huizen, internationale sfeer natuurlijk, zeker interessant om te horen en wat een heel andere wereld...

Het plan om direct door te gaan naar Cambodia werd een uur voordat we de grens over zouden steken onverwacht veranderd. Dat is het leuke van reizen! Nu we namelijk toch in de buurt waren... :-) Zodoende dat we hebben genoten op de '4000 Islands' van veel zon tijdens wandeltochten, veel regen tijdens fietstochten, prachtige zonsondergangen tijdens het happy hour, en vooral veel ontspannen, een boek lezen of niets doen. Kortom, vakantie!

Met een bus de grens over. De grens naar Cambodia was een slagboom in het midden van een bos. Wij moesten wandelend over steken. Ik heb nog nooit zo'n kleine grensovergang gezien! We waren met een groep touristen die allemaal overstaken, achteraf hadden we daar geluk mee want de dag ervoor waren er 2 touristen die enkel met z'n 2en waren beroofd van al hun cash...
Op de grensovergang Amerikanen ontmoet die in 2 jaar tijd de wereld over trekken in een auto: zie www.theworldbyroad.com. Wow wat een avontuur, ik heb me nog net kunnen inhouden om Toyota aan te schrijven om ook zo'n sponsorauto te krijgen, te tanken en te vertrekken voor een paar jaar... ;-)
Maar bovenstaande betekent niet dat het met het openbaar vervoer zo slecht is gesteld in Cambodia. In tegendeel, veel wegen zijn er super goed uit en bussen zijn ook easy te regelen. Via Kratie naar Phnom Pehn: super leuke stad.

Hoe meer ik lees hoe meer ik besef hoe gruwelijk (en hoe recent!!) het verleden van Cambodia is. Genocide die officieel gestopt duurde van 75-79, maar stiekem al 5 jaar eerder begon en door is gegaan tot in de jaren 90. Er is niemand die geen familieleden heeft verloren tijdens Pol Pot en de Khmer Rouge tijd. Maar het is een taboe onderwerp en enkel door lezen kom ik erachter wat er zich hier heeft afgespeeld.
De Killing Fiels en S21, de gevangenis, waren heel erg indrukwekkend om te zien. Er hingen grote posters dat bezoekers niet mochten lachen... Volledig overbodige informatie want het lachen verging iedereen bij het rondlopen door dit gebouw. Er is weinig veranderd en er liggen dan ook nog overal martelwerktuigen. Talloze ruimtes met portretfoto's van de mensen die hier binnen zijn gekomen. Jong, oud, van alles zat er tussen. Wat dat betreft heeft de Khmer Rouge er een goede administratie op na gehouden... Heel afgrijselijk en heel indrukwekkend.

Na leuke dagen in Phnom Pehn vandaag met een geweldige bootreis richting Siemreap gegaan. Door groene stukken, langs drijvende dorpen, kale dijken en uiteindelijk een groot meer waar aan het einde dus al dit tempelschoon aan mijn voeten ligt :-)
De volgende keer alweer de laatste dagen...

  • 08 Augustus 2007 - 15:50

    Anke:

    Ha ik ben de eerste! Heerlijk joh, ik ben helaas weer aan het werk.. Geniet ervan nog even! Liefs

  • 08 Augustus 2007 - 17:16

    Dini:

    Wat een reis!! Ik heb aan de Thaise kant van Angkor Wat gestaan. Men beweert dat het complex doorliep tot in Thailand. Je begrijpt dat ik stinkend jaloers ben!!
    Leuk je verhalen. Geniet ervan het vliegt om! Maaike kan nog ëven"doorgaan. Liefs, Dini

  • 08 Augustus 2007 - 19:16

    Lies Groote:

    Wat geweldig,je belevenissen,Guusje! Daar steekt de blauwe Zwitserse berglucht maar saai bij af,alhoewel ik daar evenzeer heb genoten. Nu dan weer de regenwolkenlucht in amsterdam.. Gelukkig zijn er dan jouw verhalen. Veel plezier,liefs, lies

  • 08 Augustus 2007 - 21:12

    Patrick:

    Like, do you not, y'know, speak English ;)

    I'm sure what you've got to say is fascinating Guusje so I'm feeling mighty left out!

  • 08 Augustus 2007 - 22:27

    Kimadam:

    Vanuit een spannend, maar toch net iets minder indrukwekkend amsterdam... een dikke kus voor je mooie verhalen! Maakte mijn avonddienst een waar genoegen!
    Enjoy de rest van de trip!

  • 11 Augustus 2007 - 11:01

    Je Zussie!:

    Haa lieve Guusepuus!

    Wat klinken je verhalen allemaal indrukwekkend en fascinerend!
    (zal ik toch maar t njo laten vallen en hup nog last-minute je achterna vliegen!!!)
    Geniet ervan!

    Veel liefs, Sophie
    (net terug uit t land van de poncho's!)

  • 13 Augustus 2007 - 13:31

    Eline:

    Ha Guus! Wat klinkt het gewelidig allemaal. Als ik je verhalen zo lees, begint het bij mij ook weer te kriebelen. Drie weken Frankrijk was ook erg fijn, maar het is toch net iets anders ;-) Geniet ervan en tot gauw! Liefs, Eline

  • 13 Augustus 2007 - 19:14

    Gijs:

    Ha Guusje,

    Dat klinkt allemaal super leuk wat je beleefd. Wat een avonturen. Dit typ in met uitzicht op op de ondergaande zon in de zee op een boorplatform.

    Groeten Gijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2007

Wederom Bangkok

08 Augustus 2007

Cambodian Charm

28 Juli 2007

Sabaidee!

17 Juli 2007

On the road again :-)

20 April 2005

Qingdao tot ziens...
augusta

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 51253

Voorgaande reizen:

01 November 2004 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

01 Juli 2009 - 30 November -0001

Noorwegen

Landen bezocht: