Sabaidee! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van augusta groote - WaarBenJij.nu Sabaidee! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van augusta groote - WaarBenJij.nu

Sabaidee!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg augusta

28 Juli 2007 | Laos, Luang Prabang

Luang Prabang: 28 - 7 -2007

Laos is heerlijk! Momenteel kom ik bij aan de Mekong rivier in Luang Prabang met bootjes aan weerszijden die van alles aan de voorbijgangers proberen te slijten. Meer dan genoeg dat er hier om me heen gebeurd om uren naar te zitten kijken.
Maar de update... Via Bankok doorgestoken met een nachttrein richting Chiangmai (Noord Thailand). Door bussen naar het oosten, een boot met veel mensen en tassen, de Mekong over: en we zijn Thailand uit en Laos in!
In tegenstelling tot de meeste anderen zijn wij niet verder de Mekong afgezakt (na de 1e oversteek) maar met de bus naar het noorden gegaan: Luang Nam Tha om precies te zijn. Hier een fantastische trekking gedaan. Een tocht door de jungle, prachtige verstopte vergezichten over valleien, veel bloedzuigers (brrr), kruisingen tussen het dichte struikgewas met army-routes nog uit de tijd van de Indo-China-war, klauteren tussen bamboe-bossen door, enorme felgekleurde vlinders en tropische buien aan het einde van de dag. Het was een bont gezelschap bestaande uit een Kosjere Brit die prima in mijn Havo-4 klas had kunnen zitten (...), een 2-meter lange Britse expat uit Beijng, een 1.50 kleine Canadese homo-moslim wiens ouders gevluchte Iraniers waren aangezien het socialisten waren, een contactgestoorde Fin die midden in de jungle nog steeds niets anders kon bedenken dan 'duiken' om over te praten, en 2 zeer directe Nederlanders... Kortom: succes verzekerd!
Het was dus zeer gevarieerd, van heel stijl klimmen tot rustig wandelen door de prachtige eeuwig groene rijstvelden. De modder maakte het klauteren soms lastig dus stokken waren een must. 's Avonds sliepen we in dorpjes van de Hmong (minderheidsgroep in Laos). Dorpjes met maar 100 mensen, geen electriciteit, 1 kraantje waar het hele dorp zich bij wast, overal varkens en honden, en... pubers met mobiele telefoon! Met vele excuses van de gids kregen we de 1e avond pas laat te eten en de reden hiervoor was dat de kippen maar niet op stok wilden gaan en ze dus maar geen kip te pakken konden krijgen... Uiteindelijk genoten van zeer verse Laos-Kippensoep dus!
Communiceren gaat natuurlijk moeilijk als gevolg van de taalbarriere. Ontdekking: kinderliedjes zingen! Ik heb een hele mooie avond gehad waarbij ik op de veranda van onze hut zat met wel 15 kindjes op de grond om me heen. Met diep graven kon ik heel wat kinderliedjes terugvinden die ik voor ze zong. Doodstil was het en allemaal starende ogen in het donker. Op een gegeven moment waren de liedjes op... en toen begonnen zij! Vermoedelijk de gehele geschiedenis van Laos kwam langs tijdens hun liederen. Echt een prachtige uitwisseling van deze 2 extreem verschillende culturen.
Achteraf bleek dat de verschillende groepsleden de tour behoorlijk anders hadden ervaren want onze Iraanse Canadees voelde zich 3 dagen lang als een 'punctured beachball' terwijl ik geen blaar heb kunnen ontdekken en het geweldig vond. Voor foto's en een heel andere versie zie: www.footstops.com/HKIA
Eenmaal terug nog gemountainbiked in de moessonregens waarbij we met de fiets op onze schouders rivieren moesten oversteken.
Door naar Luang Prabang waar we nu zijn wat dus echt een hele leuke stad is: gemoedelijk en met overal tempels en marktjes. Nog een dag gekanoed hier op de rivier wat ook zeer spectaculair was.
Morgen door naar Vientiane vanaf waar de tocht door zal gaan naar het zuiden.
Voor nog een heel ander verhaal en foto's zie Maaike's weblog: www.maaikeisweg.blogspot.com
Volgende keer vanuit Cambodia!

• 28 Juli 2007 - 08:44

Carlijn:

Ha guusje!!! wat een heerlijke verhalen! O, Laos! Probeer je ook een glaasje Lao Lao aan de Mekong??? Smaakt je vast goed! En koffie met dikke melkgelei... Heb je net een lange mail gestuurd, dus lees daar maar de update van Carlijns woelige zomerweken!! Kus!

• 28 Juli 2007 - 08:50

Maaike:

typisch hoe je achter je eigen gebreken komt tijdens een reis: ik heb niet met guusje meegezongen omdat ik geen enkel liedje kende!!! Gebrek in mijn opvoeding...

En guusje slaat me net omdat ze denkt dat ik schrijf dat zij gebreken heeft...as if...

• 28 Juli 2007 - 08:55

Angela:

He Guus en Maaike; wat fantastisch!! Ik krijg vreselijke reiskriebels van jullie avontuur!

• 28 Juli 2007 - 08:56

Angela:

p.s. zit nu op mijn werk voor een 24 uurs weekenddienst....

• 28 Juli 2007 - 08:56

• 28 Juli 2007 - 09:01

Angela:

oh, er gaat geloof ik iets mis bij mijn compu...hoe is het overigens met die vreselijke bloedzuigers gelopen? Ik heb nog steeds enorme bloedvlekken in mijn bergschoenen van een aantal jaren geleden. Toen brandden we ze eraf maar ik begreep later dat zout veel veiliger is. Tja een mens moet leren.

• 28 Juli 2007 - 16:21

Carlijn (blondy):

Lieve Guus en Maaik, Wauwy, wat een heerlijke dingen beleven jullie. Ik krijg helemaal zin om mijn koffers te pakken, wat een mooie verhalen! Ik herinner me de Hmong uit Vietnam: hele kleine gezellige mensen, en heel hartelijk. Heb een goede tijd zuidwaards! liefs, Carlijn

• 30 Juli 2007 - 07:33

Helen:

Hoi Guusje en Maaike!!Wat gaaf allemaal - ik ben heel jaloers!Geniet verder van jullie reis....Guusje, thanks so much for the flat!It's great!!x

• 31 Juli 2007 - 06:20

Gijs:

Ha Guusje,
    Dat klinkt allemaal heel spannend. Nog veel plezier met de spannende avonturen
    Groeten

• 05 Augustus 2007 - 17:23

Beppe En Juultje:

Hoi Guusje, we zijn al in de maand augustus beland en het wordt tijd dat je iets van ons gaat horen!eerst dan maar van juultje die hevig meeleeft net als ik met jullie avonturen !en dan mijn wensen aan jullie ,blijf genieten van dat interessante land en bewoners , wij zitten op het balconnetje en zijn dolblij met de verkoelende wind terwijl er eindelijk een paar dagen mooi weer ishier,dag guusje en maaike tot een volgende keer. liefs van beppe,Juultje.